Cum trebuie să procedăm dacă am primit o amendă
„În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 31 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei trebuie şi motivată în termenul de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal de contravenţie, fiind supusă procedurii de regularizare a cererii de chemare în judecată prevăzută de art. 200 din Codul de procedură civilă.”
În cazul în care nu se formulează plângere contravențională
Contravenientul are posibilitatea ca, în termen de 15 zile de la înmânarea/comunicarea procesului-verbal de contravenție, să achite jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ.
Dacă amenda nu a fost achitată în termen de 30 de zile, organele abilitate procedează la executarea silită a acesteia, conform Codului de procedură fiscală.
Împotriva actelor de executare silită se poate formula contestație la executare, în termen de 15 zile de la primirea acestora.
În măsura în care organul fiscal nu va putea proceda la executarea silită a creanței fiscale, acesta va putea sesiza instanța cu o cerere de înlocuire a amenzii cu munca în folosul comunității.
Instanța va acorda un termen de „grație” de 30 de zile în care contravenientul va putea achita amenda și, în cazul în care nu va achita, va proceda la înlocuirea amenzii cu munca în folosul comunității.
Împotriva hotărârii instanței de judecată se poate formula recurs.
Potrivit OUG 2/2001, executarea sancțiunii aplicate se prescrie dacă procesul-verbal de constatare a contravenției nu a fost comunicat contravenientului în termen de cel mult două luni de la data aplicării sancțiunii.
Prescripția poate fi constatată de instanță și, în urma Deciziei nr. 18/2022, poate fi și invocată din oficiu.