Codul rutier, astfel cum a fost modificat în 2023
Prin Legea nr. 383/2022 (despre care am scris aici) au fost aduse modificări Codului rutier.
I. Una dintre modificări este adusă art. 31 lit. c):
Articolul 31 Participanții la trafic trebuie să respecte regulile de circulație, semnalele, indicațiile și dispozițiile polițistului rutier, precum și semnificația diferitelor tipuri de mijloace de semnalizare rutieră, în următoarea ordine de prioritate:
c) semnalizarea temporară și/sau indicatoarele electronice, care modifică regimul normal de desfășurare a circulației;
Sintagma adăugată este „și/sau indicatoarele electronice”, conducătorii auto fiind obligați să respecte semnificația acestora.
II. O altă modificare vizează art. 39 – au fost adăugate trei noi alineate, respectiv (3)-(5):
(1) La solicitarea poliției rutiere sau a poliției locale, proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul este obligat să comunice acesteia, în termenul indicat în cuprinsul solicitării, datele de identificare ale persoanei căreia ia încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice. Poliția locală poate solicita aceste date de identificare numai în legătură cu exercitarea competențelor în domeniul circulației pe drumurile publice.
(2) Obligația de a comunica datele de identificare, prevăzută la alin. (1), se consideră îndeplinită dacă proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul comunică numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau reședința, numărul și seria actului de identitate ale persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice ori, în cazul cetățenilor străini, al persoanelor fără cetățenie sau al cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, și seria și numărul pașaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberării acestuia și statul emitent.
(3) Comunicarea solicitării prevăzute la alin. (1) și a datelor prevăzute la alin. (2) se poate realiza și prin platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice, atunci când proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul a optat pentru această modalitate de comunicare.
(4) Solicitarea prevăzută la alin. (1) se consideră comunicată în termen de 5 zile de la data punerii la dispoziția proprietarului sau deținătorului mandatat al unui vehicul prin mijlocul electronic de transmitere la distanță.
(5) Solicitarea prevăzută la alin. (1) întocmită ca înscris în formă electronică, în cazul în care nu poate fi comunicată în modalitatea prevăzută la alin. (3), se consideră comunicată la data comunicării copiei acesteia, imprimată pe suport hârtie. Documentul astfel rezultat nu trebuie să poarte semnătura olografă a polițistului rutier.
Prin adăugarea celor trei noi alineate se tinde către digitalizare, conducătorilor auto fiindu-le facilitată comunicarea informațiilor solicitate de agenții de poliție rutieră/locală. Se evită, astfel, aglomerarea instituțiilor publice, conducătorii auto economisind, totodată, și timp.
Rămâne de văzut dacă, după implementarea platformei, sarcina conducătorilor auto va fi ușurată sau îngreunată.
III. O altă măsură prin care se tinde către digitalizare a fost luată și prin modificarea art. 109 – au fost adăugate cinci noi alineate (3^1)-(3^5):
Așadar:
(3^1) Procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției se poate încheia ca înscris în formă electronică. Prin derogare de la prevederile art. 19 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor(…), procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției încheiat ca înscris în formă electronică se semnează de agentul constatator cu semnătură electronică calificată. Data încheierii acestui proces-verbal este data aplicării semnăturii electronice calificate.
(3^2) Procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției încheiat ca înscris în formă electronică se comunică prin platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice atunci când contravenientul a optat pentru această modalitate de comunicare. Procesul-verbal se consideră comunicat în termen de 5 zile de la data punerii acestuia la dispoziția contravenientului prin platforma informatică.
(3^3) Procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției încheiat ca înscris în formă electronică, în cazul în care nu poate fi comunicat în modalitatea prevăzută la alin. (3^2), se consideră comunicat la data comunicării copiei acestuia, imprimată pe suport hârtie. Documentul astfel rezultat nu trebuie să poarte semnătura olografă a agentului constatator și se comunică potrivit art. 27 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 (…). Contravenientul are acces, prin platformele informatice destinate furnizării de servicii electronice, la procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției încheiat ca înscris în formă electronică.
(3^4) Procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției încheiat pe suport hârtie poate fi comunicat, prin derogare de la art. 27 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, (….) prin platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice, atunci când contravenientul a optat pentru această modalitate de comunicare. Procesul-verbal se consideră comunicat în termen de 5 zile de la data punerii la dispoziția contravenientului a copiei în format electronic a procesului-verbal, fără să poarte semnătura electronică a agentului constatator.
(3^5) Procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției încheiat ca înscris în formă electronică, dovada comunicării acestuia prin platformele informatice destinate furnizării de servicii electronice, corespondența purtată potrivit art. 39 alin. (3) și, după caz, înregistrările realizate cu ajutorul mijloacelor tehnice prevăzute la alin. (2) se stochează pentru o perioadă de 5 ani începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a fost emis procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției.
Noutatea constă în posibilitatea încheierii procesului-verbal de constatare a contravenției și în mod electronic, acesta urmând a fi comunicat pe platforma informatică, însă doar în condițiile în care contravenientul a optat pentru această modalitate.
Procesul-verbal trebuie să poarte semnătura electronică calificată, în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.
Dacă nu se optează pentru comunicarea electronică a procesului-verbal, acesta va fi imprimat și comunicat pe suport hârtie, fără a fi necesară aplicarea semnăturii agentului constatator. Contravenientul are acces la procesul-verbal în formă electronică pe platforma informatică.
Procesul-verbal încheiat pe hârtie poate fi comunicat prin platforma informatică, atunci când contravenientul a optat pentru o astfel de comunicare, fără a fi necesară semnătura electronică calificată. Totuși, procesul-verbal va trebui să poarte semnătura olografă a agentului constatator.
IV. După art. 120 a fost adăugat un nou articol:
Art. 120^1:
(1) În vederea executării amenzii contravenționale, procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției încheiat ca înscris în formă electronică se transmite autorității publice competente prin platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice.
(2) În cazul în care nu poate fi transmis în modalitatea prevăzută la alin. (1), în vederea executării amenzii contravenționale, se transmite copia procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției încheiat ca înscris în formă electronică, imprimată pe suport hârtie, fără să poarte semnătura olografă a agentului constatator. Procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției încheiat ca înscris în formă electronică poate fi accesat prin platformele informatice destinate furnizării de servicii electronice.
Art. 120^1 are scopul facilitării comunicării documentelor între instituții, prin adăugarea posibilității de a comunica procesul-verbal în formă electronică.
V. După art. 130 a fost adăugat un nou articol:
Art. 130^1:
(1) Ministerul Afacerilor Interne dezvoltă și administrează platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice cu privire la înmatricularea vehiculelor și dreptul de a conduce autovehicule pe drumurile publice.
(2) În platformele informatice prevăzute la alin. (1) se înregistrează:
a) din oficiu, persoanele juridice de drept privat, proprietari de vehicule supuse înmatriculării;
b) la cerere, persoanele fizice.
Astfel, pentru a avea acces la platforma informatică, este necesar ca persoanele fizice să formuleze o cerere.
Pentru persoanele juridice, accesul se va acorda din oficiu, de către instituțiile abilitate.