Regulamentul intern


Categories:

Regulamentul intern se întocmește de către angajator, cu consultarea sindicatului sau a reprezentanților salariaților, după caz.

Ce trebuie să conțină regulamentul intern?

În mod obligatoriu, angajatorul trebuie să includă în regulamentul intern următoarele:

a) reguli privind protecția, igiena și securitatea în muncă în cadrul unității;

b) reguli privind respectarea principiului nediscriminării și al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnității;

c) drepturile și obligațiile angajatorului și ale salariaților;

d) procedura de soluționare pe cale amiabilă a conflictelor individuale de muncă, a cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților;

e) reguli concrete privind disciplina muncii în unitate;

f) abaterile disciplinare și sancțiunile aplicabile;

g) reguli referitoare la procedura disciplinară;

h) modalitățile de aplicare a altor dispoziții legale sau contractuale specifice;

i) criteriile și procedurile de evaluare profesională a salariaților.

j) reguli referitoare la preaviz;

k) informații cu privire la politica generală de formare a salariaților, dacă există.

În funcție de specificul activității desfășurate de angajator, pot fi incluse și alte dispoziții. Având în vedere importanța acestui document, un avocat vă poate îndruma cu privire la necesitatea introducerii altor dispoziții în regulamentul intern.

Regulamentul intern trebuie comunicat salariaților?

Angajatorul are obligația ca, în prima zi de lucru, să aducă la cunoștința salariaților conținutul regulamentului intern. În plus, trebuie să facă dovada comunicării unui exemplar al regulamentului intern.

Informarea salariatului se poate realiza pe suport hârtie sau în format electronic, cu condiția ca, în acest din urmă caz, documentul să fie accesibil salariatului și să poată fi stocat și printat de către acesta.

Angajatorul are obligația de a afișa regulamentul intern la sediul său.

Dispozițiile cuprinse în regulamentul intern încep să își producă efectele de la momentul luării la cunoștință a acestora.

În situația în care angajatorul nu își îndeplinește obligația de informare a salariatului cu privire la regulamentul intern, în prima zi de lucru, persoana selectată în vederea angajării ori salariatul, după caz, are dreptul să sesizeze instanța de judecată competentă și să solicite despăgubiri corespunzătoare prejudiciului pe care l-a suferit ca urmare a neîndeplinirii de către angajator a obligației de informare.

Când trebuie întocmit regulamentul intern?

Orice angajator are obligația întocmirii unui regulament intern în termen de 60 de zile de la data dobândirii personalității juridice.

Ce se întâmplă în cazul în care regulamentul intern cuprinde dispoziții care încalcă drepturile salariatului?

În măsura în care salariatul poate dovedi încălcarea vreunui drept al său prin regulamentul intern, acesta poate sesiza angajatorul cu privire la acest aspect. Angajatorul are obligația de a soluționa sesizarea înaintată de salariat.

În măsura în care salariatul nu este mulțumit de răspuns, se poate adresa instanței de judecată în termen de 30 de zile de la comunicarea modului de soluționare a sesizării.

Ce riscă angajatorii care nu întocmesc un regulament intern?

Deși legislația nu prevede o sancțiune pentru lipsa regulamentului intern, Inspecția Muncii poate constata încălcarea obligației și poate dispune în sarcina angajatorului măsuri, în vederea remedierii într-un timp determinat a neconformităților constatate.

Neîndeplinirea sau îndeplinirea parțială de către entitatea controlată a măsurilor dispuse de inspectorul de muncă, la termenele stabilite de acesta, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.

Ai nelămuriri cu privire la ceea ce ar trebui să conțină regulamentul intern?