Raspunderea spitalelor pentru infectiile nosocomiale


Categories:

Ce este o infecție nosocomială?

Infecţia nosocomială (IN) este infecţia contractată în unităţi sanitare cu paturi (de stat şi private), care se referă la orice boală infecţioasă ce poate fi recunoscută clinic şi/sau microbiologic şi pentru care există dovada epidemiologică a contractării în timpul spitalizării/actului medical sau manevrelor medicale, care afectează fie bolnavul – datorită îngrijirilor medicale primite, fie personalul sanitar – datorită activităţii sale şi este legată prin incubaţie de perioada asistării medicale în unitatea respectivă, indiferent dacă simptomele bolii apar sau nu apar pe perioada spitalizării.

Pe scurt, infecția nosocomială este o infecție contractată în spital de către pacient/personalul medical, pe timpul internării/desfășurării activității medicale.

Care sunt cazurile în care este atrasă răspunderea spitalului?

În lumina dispozițiilor legale, unitățile spitalicești răspund civil pentru prejudiciile cauzate pacientului în urma:

a) contractării infecțiilor nosocomiale, cu excepția cazului când se dovedește o cauză externă ce nu a putut fi controlată de către spital;

b) defectelor cunoscute ale dispozitivelor și aparaturii medicale folosite în mod abuziv, fără a fi reparate;

c) folosirii materialelor sanitare, dispozitivelor medicale, tehnologiilor și dispozitivelor asistive, substanțelor medicamentoase și sanitare, după expirarea perioadei de garanție sau a termenului de valabilitate a acestora, după caz;

d) acceptării de echipamente și dispozitive medicale, tehnologii și dispozitive asistive, materiale sanitare, substanțe medicamentoase și sanitare de la furnizori, fără asigurarea prevăzută de lege, precum și subcontractarea de servicii medicale sau nemedicale de la furnizori fără asigurare de răspundere civilă în domeniul medical.

În prezentul articol vom aborda problema infecțiilor nosocomiale, precum și soluțiile juridice la îndemâna pacientului pentru a atrage răspunderea spitalului.

Răspunderea civilă a spitalului

Pacientul are dreptul la daune morale pentru prejudiciile cauzate de unitățile spitalicești ca urmare a contractării uneia sau mai multor infecții nosocomiale. În acest sens, este necesară formularea unei cereri de chemare în judecată.

La sfârșitul anului trecut, prin modificările aduse Legii nr. 95/2006 personalul medical a fost exonerat de răspunderea civilă în situațiile în care prejudiciile se datorează condițiilor de lucru, dotării insuficiente cu echipament de diagnostic și tratament, infecțiilor nosocomiale, efectelor adverse, complicațiilor și riscurilor în general acceptate ale metodelor de investigație și tratament, viciilor ascunse ale materialelor sanitare, echipamentelor și dispozitivelor medicale, tehnologiilor și dispozitivelor asistive, substanțelor medicale și sanitare folosite.

Totuși, prejudiciile aduse pacienților în urma infecțiilor nosocomiale pot fi acoperite de spital. Unitățile spitalicești nu vor răspunde civil în situația în care se dovedeşte o cauză externă ce nu a putut fi controlată de către instituţie, textul instituind astfel o răspundere obiectivă a furnizorului de servicii medicale.

Sarcina probei revine unității spitalicești – aceasta trebuie să dovedească faptul că pacientul a fost internat cu o infecție nosocomială.

Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit că: Astfel fiind, în condiţiile în care, la momentul internării, examinările şi analizele medicale la care a fost supusă reclamanta nu au relevat prezenţa/manifestările stafilococului auriu, infecţia plăgii chirurgicale intră sub incidenţa dispoziţiilor art. 655 alin. (1) lit. a) din  Legea nr. 95/2006, atrăgând răspunderea unităţii sanitare pentru prejudiciul cauzat pacientului în activitatea de tratament, deoarece pe parcursul internării la unitatea spitalicească, reclamanta a suferit o infecţie nosocomială în înţelesul Anexei I din Ordinul nr. 916/2006 privind aprobarea Normelor de supraveghere, prevenire şi control al infecţiilor nosocomiale în unităţile sanitare emis de ministrul sănătăţii publice.

***

În situația în care, pe timpul internării în spital, au fost săvârșite acte de malpraxis medical, pacientul se poate adresa Comisiei de malpraxis, despre care am vorbit aici.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.